Gemeenten hoeven geen BTW af te dragen over de inkomsten die ze ontvangen over parkeergelden. Volgens de rechter zorgt dit voor oneerlijke concurrentie met commerciële partijen die wel BTW moeten afdragen en daarom vaak hogere tarieven hanteren. Gemeenten noemen de dienst van het parkeren een overheidsdienst, maar dat is dus volgens de rechter niet terecht. Wanneer gemeenten daadwerkelijk BTW moeten gaan betalen, eventueel zelfs met terugwerkende kracht, kan dit een naheffing van 300 miljoen opleveren. Logischerwijs wordt verwacht dat wanneer de gemeenten definitief belast gaan worden, de tarieven voor buiten parkeren flink zullen gaan stijgen. Het definitieve oordeel over deze zaak laat nog even op zich wachten. Naar verwachting dient de zaak in het voorjaar van 2017 voor de Hoge Raad, die hierover het eindoordeel zal vellen.
Waarom niet buiten parkeren, maar in een garage?
Buiten parkeren is lang niet altijd goedkoper dan parkeren in een parkeergarage. Bovendien kleven er nog meer nadelen aan buiten parkeren, waardoor veel mensen liever gebruik maken van de vele faciliteiten van een parkeergarage.
- Parkeren in een garage is veiliger. De auto staat geparkeerd in een ruimte waar geen andere weggebruikers aanwezig zijn en de kans op beschadiging is dus vele malen kleiner. Bovendien zijn veel parkeergarages (ook Parkeergarage Heuvelpoort) beveiligd. Dat geldt niet voor de meeste parkeerplekken buiten.
- Parkeren in een parkeergarage is flexibeler, omdat er meestal geen maximumtijd geldt. Veel buitenparkeerplekken zijn slechts voor maximaal enkele uren beschikbaar. Er wordt met name in de binnensteden intensief gecontroleerd. Dat betekent continu klokkijken om een boete te voorkomen.
- Parkeergarages hebben vaak een strategische ligging. Neem Parkeergarage Heuvelpoort, die in het stadshart van Tilburg ligt. In plaats van lang rondjes door een woonwijk rijden in de hoop een vrij plekje te vinden, rijdt u eenvoudig in en staat u middenin het centrum van de stad. Gemakkelijker kan niet!